Viden om TPMS
Alle nye personbiler efter 2014 skal være udstyret med et automatisk dæktryksovervågningssystem, TPMS. På mange biler består dette system af en elektronisk ventil, som måler dæktrykket i hjulet. Nogle biler har ikke disse ventiler, men benytter i stedet ABS-systemet (indirekte) til at sikre, at der er nok luft i dækkene. Det er derfor vigtigt at vide, om du skal bruge TPMS-ventiler i dit nye sæt hjul. Tip: Hvis du kan se dæktrykket i PSI/BAR på dit instrumentbord, har du TPMS ventiler i dine hjul. Du kan også finde din bil i Bil ovesigten
En TPMS-ventil indeholder datachip og batteri. Hver bilmodel har sin egen software til at kommunikere mellem bilens computer (CPU) og TPMS-ventilen. Dette kaldes en "protokol". Alle TPMS-ventiler har et unikt ID-nummer. For at en TPMS-ventil kan fungere på bilen, skal ventilen have den rigtige protokol og ID-nummer. Der findes kun 2 fabrikker i verden som leveren batterierne til TPMS ventilerne og 3 fabrikker som leverer datachips.
Der findes to systemer til biler, hvor du skal bruge TPMS-ventiler:
Alle TPMS ventiler skal have indlæst de data (protokol) som passer til bilmodellen. Har du en original TPMS ventil til bilen, er data allerede indlæst. Burger du vores ventil virker den til alle biler, du skal blot overført bilmodellens data til vores TPMS ventil.
Plug & Play: Bilen indlæser selv det nye TPMS-ventils ID-nummer. Du kan frit montere de nye ventiler i hjulene, hvorefter du skal nulstille TPMS på bilens instrumentbræt. Efter en kort køretur (maks. 25 km) vil bilens CPU selv finde de nye ventiler og indlæse det nye ID-nummer.
ODB II: Det nye TPMS-ventils ID-nummer skal indlæses i bilens CPU via ODB II-indgangen. Bilens CPU kan ikke selv finde det nye TPMS-ventils ID-nummer, så du skal indlæse de nye ID-numre i bilens CPU via ODB II-indgangen.